Καταχωρήθηκε 06 February 2011 - 02:22 AM
Συντάκτης άρθρου:ndial
Ο Atari SΤ ως το πρώτο 16μπιτο home micro με MC68000 και μεγάλη παλέτα χρωμάτων (μαζί ή λίγο μεταγενέστερα του Machitosh ίσως), αποτέλεσε, από την αρχή της κυκλοφορίας του έμπνευση για πολλά δημιουργικά «μυαλά» στον χώρο του σχεδιασμού ψηφιακών καλλιτεχνιών.Σε αυτό βόηθησε τόσο η μεγάλη παλέτα του, των 512 χρωμάτων όσο και η χρήση mouse.Θα δούμε λοιπόν κάποια από τα πιο γνωστά σχεδιαστικά πακέτα που αναπτύχθηκαν για την σειρά ST, αλλά και STE, από τις πρώιμες κιόλας ημέρες κυκλοφορίας τους, και θα δούμε για ποιο λόγο ο ST αποτέλεσε ένα υπέροχο εργαλείο για PIXEL ARTWORK! (προ Amiga εποχής…)Φυσικά θα αναφερθώ και για όσα μόνο πέρασαν από χέρια μου μέχρι σήμερα! Αναμένω και την δική σας εμπειρία!
NEOchrome
Εκδότης: Atari
Δημιουργός : Dave Staugas
Έτος: 1986
Απαιτουμένη Μνήμη: 512Kb
Όταν πρώτο-εμφανίστηκε ο Atari ST, κάθε πακέτο περιελάμβανε και την πρώτη έκδοση του NEOchrome. Για την ιστορία, το όνομα του πακέτου δόθηκε, για τον λόγο ότι πολλοί υποστήριζαν ότι τα χρώματα που απεικόνιζε ο Atari ST ήταν τόσο έντονα και φωτεινά (φυσικά στα αντίστοιχα color monitors) που έμοιαζαν με….Neon lights!.
Ήμουν λοιπόν κι εγώ ένας από τους ευτυχείς χρήστες του συγκεκριμένου πακέτου, και μπορώ να πω ότι ήταν και ένας από τους λόγους που τότε άρχισα να ασχολούμαι λιγάκι με το ψηφιακό σχέδιο στους home υπολογιστές!
To NEOchrome αποτελούσε ένα απλό και αρκετά εύχρηστο σχεδιαστικό πρόγραμμα κάνοντας χρήση bitmap γραφικών.
Μαζί με την πρώτη έκδοση του Deluxe Paint στην Amiga, το NEOchrome αποτελούσε τον πρώτο σχεδιαστικό πακέτο γραφικών που χρησιμοποιούσε γραφικό περιβάλλον επικοινωνίας (GUI-graphical user interface), το οποίο συνάρτησει του mouse, αποτέλεσε ένα εύχρηστο περιβάλλον εργασίας για τους σύγχρονους αρτίστες!
Σημειώστε ότι το πακέτο δουλεύει μόνο στην χαμηλή ανάλυση (low-res) του ST, δηλαδή στα 320x200 και κάνει χρήση μόνο 16 χρώματα από την παλέτα των 512 του αγαπημένου μας 16μπιτου.
Εκτός από τα βασικά drawing και painting εργαλεία που διαθέτει (flip, rotate,cut,paste κτλ), έδινε και την επιλογή της K-line λειτουργίας, δηλαδή την δυνατότητα να επιλέγετε (με το mouse) ένα σημείο στην οθόνη ως ΑΡΧΗ, μετά ένα άλλο σημείο ως ΤΕΛΟΣ και να τα συνδέετε ως μια ευθεία γραμμή αυτόματα! Φυσικά μπορείτε να το κάνετε την ίδια στιγμή σε πολλαπλά σημεία και να έχετε έτσι ένα π.χ. παραλληλεπίπεδο με μερικά κλικ!!
Και πάμε στο καλύτερο τωρα, που με τράβηξε σαν «την αρκούδα από το μέλι» ...
Αναφέρομαι για το COLOR CYCLING!
Το COLOR CYCLING είναι μια παλιά καλή τεχνική όπου κάνεις εναλλαγή χρωμάτων στην οθόνη με ότι χρονισμό επιθυμεί ο καθένας! Έχοντας λοιπόν κάποια σχέδια απλού χρώματος στην οθόνη και εναλλάσσοντας κάποια αλλά, αυτό δίνει την ψευδαίσθηση της κίνησης! Την τεχνική αυτή θα την βρείτε σε ουκ ολίγα παιχνίδια κυρίως στα 8bit (αλλά και στα Amiga/ST) και αποτελεί την πιο παλαιά και απλή τεχνική computer animation!
Στην εικόνα βλέπουμε το Rally 2 σε Amstrad CPC το 1984 από την Loriciels. Οι κόκκινα-άσπρα μικρά τετραγωνάκια που βλέπετε και οριοθετούν τον δρόμο, δίνουν την αίσθηση της κίνησης απλά κάνοντας εναλλαγή του χρώματος τους (άσπρο-κοκκινο-ασπρο κτλ)! Και άντε εσύ να νομίζεις ότι κινείται το αμάξι!!! Υπέροχο απλά!
Εικόνα απο το γνωστό καλό Pawn από την Firebird. Όλες οι σκηνές του παιχνιδιού για ATARI ST είχαν δημιουργηθεί με το NEOchrome!Αργότερα στις αρχές του 1990 βγήκε και μια (ανεπίσημη) έκδοση του καλού NEOchrome, το NEOchrome 2.0 μια εποχη ομως που υπερνικουσε σε ολα το πολύ εξελιγμένο Deluxe Paint II/III.
Degas Elite
Εκδότης: Electronic Arts
Δημιουργός: Batteries Included (BI)
Έτος: 1987
Απαιτουμένη Μνήμη: 512Kb
Το 1986 ο ST ήταν ήδη στα φόρτε του, και η μοναξιά και κυριαρχία του NEOchrome στον χώρα των bitmap graphics έπρεπε να σπάσει...
Το πακέτο αυτό (προϋπήρχε το απλό Degas με αρκετά λιγότερα features), υποστήριζε όλες τις διαθέσιμες αναλύσεις του ST όπως: Low Res 320x200 με 16 χρώματα, Med Res 640x200 με 4 χρώματα, High Res 640x400 με 2 χρώματα εν αντιθέσει με το NEOchrome που υποστήριζε μόνο την χαμηλή ανάλυση στα 320x200 επίσης με 16 χρώματα.
To DEGAS Elite υποστηριζε μέχρι 8 διαφορετικά work screens σε ST με 1024Kb μνήμης (1040ST), ενώ με μόλις 512Kb (520ST) υποστήριζε μέχρι 4. Βασικές λειτουργίες του, αποτελούσαν τα cut, paste μεταξύ των work screens π.χ. μπορούσατε να πάρετε ένα κομμάτι από ένα σχέδιο σε ένα work screen και να το επικολλήσετε σε ένα άλλο σχέδιο σε ένα άλλο work screen!
Επίσης ένα βασικό προσόν του Degas Elite ήταν ότι το μενού του ήταν ένα κανονικό GEM μενού! Προσέξτε ότι στο επάνω μέρος του μενού του περιείχε τις εντολές/επιλογες του κανονικού GEM GUI του Atari ST!Εν αντιθέσει επίσης με το πολύ καλό NEOchrome, το Degas Elite αντί για την λειτουργία COLOR CYCLING (simple color-cycle picture animator) υποστήριζε την εντολή ANIMATE όπου επέτρεπε την χρήση 4 διαφορετικών χρωμάτων color-cycles να εκτελούνται ταυτόχρονα, και μάλιστα με ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ρυθμό και κατεύθυνση!!! . Άρα έχουμε πιο "ομαλό" αισθητικά animation από το NEOchrome!
Σημειώστε ότι με την έλευση του Degas Elite, πραγματοποιήθηκε ο πρώτος διαγωνισμός ψηφιακής τέχνης (από το περιοδικό Antic Magazine) το οποίο και κέρδισε ο γνωτος αρτίστας Darrel Anderson με το έργο του STONEGACE
Spectrum 512
Εκδότης: Antic
Δημιουργός: Trio Engineering
Έτος: 1987
Απαιτουμένη Μνήμη: 512Kb
Το πρώτο σχεδιαστικό πακέτο που επέτρεπε την χρήση πάνω από 16 χρώματα! Συγκεκριμένα έδινε την δυνατότητα να απεικονίζονται σχεδία με ολόκληρη την παλέτα του ST δηλαδή με 512 χρώματα!
Προσέξτε την ιδία εικόνα με την μέλισσα στο Degas Elite με τα 16 χρώματα!
Επίσης διέθετε την δυνατότητα για antialiazing (τεχνική όπου κάνουμε ομαλές διαγώνιες/κυκλικές γραμμές κατά τον σχεδιασμό γραφικών με την χρήση έξτρα χρωματισμένων ενδιάμεσων pixel.
Τι ειναι το Antialiazing?
Μια οθονη της εποχής ειχε αναλυση 640x480 που αντιπροσωπευει τον αριθμο των pixel στο οριζόντιο και καθετο αντιστοιχα (x,y) δηλαδη 640 pixel στο οριζοντιο και 480 στο καθετο τοτε αντιλαμβανεστε οτι για να κανουμε μια π.χ. πλαγια γραμμη θέλουμε μια αρχη και ενα τέλος π.χ. απο το Pixel (3,4) μέχρι το Pixel στο σημειο (35,28). Γεμιζοντας με χρωμα λοιπον τα p[ixel απο το σημειο (3,4) μέχρι το σημειο (35,28) η γραμμη που θα δημιουργηθει αρχιζει να εμφανιζει "σκαλωπατικια" αφουν ειναι αδυνατον η οθονη να εχεις δεκαδικα σημεια παρα μονο ακεραια! ετσι δημιουργουνται μικρα κενα-γωνιες. Ο μονος τροπος να "ξεγελασουμε" στο ματι του θεατη ειναι να "γεμιζουμε" ενδιαμεσα-γειτονα pixel με ... "ελαφρυτερο" χρωμα απο το διπλανο του, και ετσι να "εξομαλύνουμε" τα ... σκαλωπατακια....
Ιδου:
Ένα από τα επίσης πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του Spectum 512 ήταν η δυνατότητα του GRADIENT FILL. Με την τεχνική αυτή μπορούσε ο χρήστης να ορίσει δύο ή περισσότερα χρώματα και να "γεμίσει" την περιοχή με ομαλή διαβάθμιση ενδιάμεσων χρωμάτων μεταξύ των επιλεγμένων (πραγματικά δεν ξέρω πως αλλιώς να το εξηγήσω στην Ελληνική!)
Hyper Paint
Εκδότης: Atari
Δημιουργός: Dimitri Koveos
Ετος: 1988
Απαιτουμένη Μνήμη: 512Kb
Ένα πολύ καλό σχεδιαστικό πακέτο, το οποίο (και χρονολογικά) αποτελούσε την απάντηση στο πολύ καλό Degas Elite. Εκτός τα βασικά drawing και painting εργαλεία, περιελάμβανε δυνατότητες όπως σχεδιασμό Bezier curves (!) αλλά και 10 (!) work screens όπου η κάθε μια μπορούσε να είχε την δική της παλέτα χρωμάτων (!)
Παρά τα καλά του χαρακτηριστικά, το Hyper Paint δεν αποτελούσε την εξαίρεση από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, και μάλιστα είχε σχετικά μεγάλο βαθμό δυσκολίας στην χρήση.
Φυσικά και μπορεί να δεχτεί σχέδια απο διαφορετικά format (σχεδιαστικά προγράμματα π.χ. Degas, NEOchrome κτλ)
Rough
Το Rough ήταν ένα από τα αγαπημένα και πιο διασκεδαστικά σχεδιαστικά προγράμματα που βρήκα στον ST! Πολύ όμορφο και διασκεδαστικό το περιβαλλον εργασιας του.
Το Γαλλικό Rough δουλεύει και αυτό μόνο στην χαμηλή ανάλυση (low-res) του ST, δηλαδή στα 320x200 και κάνει χρήση μόνο 16 χρώματα από την παλέτα των 512 του αγαπημένου μας ST. Περιλαμβάνει όλες εκείνες τις βασικές λειτουργίες (όπως του NEOchrome) , και κάθε μια απεικονίζεται σαν αντικείμενο του ζωγράφου (π.χ. πινέλο, σωληνάριο μπογιάς!, μολυβί κτλ). Μάλιστα το κάθε workscreen παρουσιάζεται ως καμβάς του ζωγράφου όπου το καθένα μπορεί να έχει επίσης την δική του παλέτα χρωμάτων!
Επίσης το Rough μπορούσε να φορτώσει και τρισδιάστατα σχέδια/αντικειμενα από CAD προγράμματα της εποχής γραμμένα για τον ST, και να τα συμπεριλάβει σε ένα 2D σχέδιο!
Φυσικά και μπορεί να δεχτεί σχέδια απο διαφορετικά format (σχεδιαστικά προγράμματα π.χ. Degas, NEOchrome κτλ)
Επίσης υπάρχουν και καποια αλλα αξιολογα σχεδιαστηκα πακέτα στον Atari ST μας, οπως για παραδειγμα το Deluxe Paint! Το τελευταιο βέβαια καλο ειναι να το δουμε στην έκδοση της...Amiga.... ωωω ναι.
Θα συνεχίσουμε λοιπον με το PIXEL PERFECTION της AMIGA συντομα!
-
Καταχωρήθηκε 11 February 2011 - 08:23 PM
Να σαι καλα Δημητρη!
Ο ST ηταν αυτος που μου "ξυπνησε" προσωπικα την αγαπη μου για το σχέδιο μεσω υπολογιστη. Καθομουν θυμαμαι με τις ωρες να φτιαχνω σχέδια παρέα με τον ST μου αρκετα χρονια πριν. Μπορω να σου πω οτι ακομα και οταν περασα αργοτερα στο αντιπαλο δεος, ητοι την Amiga, δεν εκανα ποτε κεφι να ασχοληθω πολύ με την, υπεροχη κατα τ'αλλα, εκδοση του Deluxe Paint.
Γιώργο αλοιμονο και αν βαζαμε ενα Thread για το καθε πακετο που περιγραφεται εδω μεσα στο ποστ. Πιστεψε με δεν εχει και πολλα παραπανω πραγματα να πεις π.χ. για τις δυνατοτητες του NEOchrome ή του Hyper Paint. Εγω επικεντρωθηκα σε αυτο που λεει ο τιτλος, "Atari ST: a great pixel tool". Τον τιτλο αυτον του τον απονεμω (και πολλοι αλλοι επισης) λογω της αναλυσης, του σχεδιασμου και της αναπτυξης τετοιων εφαρμογων για επεξεργασια bitmap γραφικών, αρχικά για τον ST. Κανω παραλληλα και μια συγκριση μεταξυ τους. Ειμαι υπερ της συγκρισης, για να ξυπνα το ενδιαφερον, το εχω αλλωστε δειξει και στο δικο μου μικρο και φτωχο σαιτ. Θα μπορουσα φυσικα και να αρχισω να αναλυω εδω μεσα το τι κανει ΤΟ ΚΑΘΕ ΦΙΛΤΡΟ που προσφερει το καθενα απο τα παραπανω πακετα ως προς την επεξεργασια εικονας (2 πτυχια εχω σε αυτο, του κερατα!) αλλα πιστεψε με θα γινομουν κουραστικος για πολλους. -
Καταχωρήθηκε 12 February 2011 - 09:24 PM
Γενικά μιλάω όχι απαραίτητα στο συγκεκριμένο θέμα! -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 01:37 PM
Ωραία παρουσίαση Νικόλα και τόσα πολλά προγράμματα ομολογώ με την πρώτη ματιά μου άρεσε το NEOchrome και το rough. +1 από μένα -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 01:52 PM
cheers mate.
το Rough δείχνει πιο εφετζίδικο το περιβάλλον εργασίας του και εχει το πλεονεκτημα να ανοιγει αρχεία CAD.
Κατα τ αλλα το Spectrum 512 για εμένα εκανε την διαφορα, με χρηση ολης της παλετας του ST ταυτοχρονα (512 χρωματα), antialiazing, αλλα και το μοναδικο για την εποχη, gradient fill.
Ισως και το Hyper Paint που υποστηριζε 10 work environments σε 1040ST.... -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 01:57 PM
Προσομείωση atari st σε pc φαντάζομαι θα υπάρχει, θα ψαχτώ αρκετά. -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 02:04 PM
ναι κατέβασε το Steem. αναλογο το WinUAE.
βρισκεις ολα τα roms κανονικά.
μπορεις να δηλωσεις τον ST τουμπανο (HD, RAM, STRFM, STE model κτλ). -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 05:17 PM
Παρα πολυ ωραια παρουσιαση! +1 -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 06:44 PM
καλό αλλά δεν είναι αμίγκα... -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 11:14 PM
χαχαχα σαν το Golf εεε?
ευχαριστω κυριοι.
αντε ας γραψει καποιος κατι αναλογο για το Amigακι, νομιζω θα ειναι ακομα πιο ενδιαφερον!
αν και νομιζω οτι ο Γιάννης (amiga500fun) το καλυψε ηδη με στο αλλο θρεντ! -
Καταχωρήθηκε 10 January 2013 - 11:49 PM
μην μου λες για γκολφ...τα σιχαίνομαι μαζί με την εταιρεία με σήμα την σβάστικα περισσότερο και από τα πατάρια
Σχόλια (23)