Ο κόσμος του μπαλέτου
Το μπαλέτο γεννήθηκε πριν από 400 χρόνια στις μεγαλοπρεπείς αυλές της Ιταλίας και της Γαλλίας. Οι Ιταλοί σκάρωναν χορευτικά θεάματα για να γιορτάσουν μάχες και γάμους. Περιελάμβαναν χορούς και τραγούδια. Οι αυλικοί που έπαιρναν μέρος σ’ αυτά, φορούσαν αστραφτερά ρούχα κι έκαναν εξαίσιες ομαδικές φιγούρες στα πατώματα των αιθουσών.
Αυτά τα θεάματα μετατράπηκαν σε πραγματικά μπαλέτα στην αυλή του Λουδοβίκου 14ου, βασιλιά της Γαλλίας, στα μέσα του 17ου αιώνα. Ο ίδιος ο βασιλιάς ήταν εξαίρετος χορευτής, και φρόντισε να γίνεται εξάσκηση στους αμειβόμενους χορευτές ή επαγγελματίες, που σύντομα εκτόπισαν τους ερασιτέχνες ευγενείς.
Αυτή την εποχή άρχισαν να επεξεργάζονται τις πέντε βασικές τοποθετήσεις των ποδιών. Τότε στη Γαλλία γεννήθηκαν πολλές καινούργιες λέξεις που περιγράφουν τους βηματισμούς και τις κινήσεις του μπαλέτου.
Το μπαλέτο άνθισε περισσότερο στο 18ο αιώνα, παρ’ όλο που φορούσαν μακριά φουστάνια, και χορευτές γίνονταν μονάχα οι άντρες. Στο μεταξύ ένας μεγάλος μεταρρυθμιστής, ο Ζαν Νοβέρ, «παππούς του μπαλέτου», έκανε ένα συνδυασμό δραματικής χορευτικής έκφρασης και πλοκής, δημιουργώντας το μπαλέτο δράσης. Γύρω στα 1820 οι χορεύτριες αρχίζουν να χορεύουν στις μύτες, δηλαδή στις πουέντ. Σύντομα θα γεννηθεί το ρομαντικό μπαλέτο.
Ο χορός στον κόσμο
Το Mπαλέτο της Πόλης της Ν. Υόρκης ιδρύθηκε από τον Λίνκολν Κιρστάιν το 1934, αλλά το σημερινό του όνομα το πήρε το 1948.Το συγκρότημα έχει αποκτήσει φήμη για δύο πράγματα: το υπέροχο σύνολό του και τις ακόμη πιο υπέροχες χορογραφίες του Τζωρτζ Μπαλανσίν.
Ένα άλλο συγκρότημα που ξεκίνησε το 1939 ήταν το Αμέρικαν Μπαλέ Θήατερ.
Στην Αγγλία ιδρύθηκε το Λόντον Φέστιβαλ Μπαλέ το 1950. Το 1957 έχουμε τα Επαρχιακά Μπαλέτα. Σκοπός τους ν’ ανεβάζουν μοντέρνα και καθημερινά μπαλέτα, χωρίς πρίγκιπες και νεράιδες, αλλά με ανθρώπινες υπάρξεις και σύγχρονους προβληματισμούς.
Στον Καναδά το μπαλέτο ξεκίνησε τα τελευταία 40 χρόνια. Εμφανίστηκαν πολλά ταλέντα μαζί με ένα αξιόλογο κοινό να τα παρακολουθεί.
Στην Αυστραλία η ιστορία του ξεκινά από τον 19ο αιώνα. Προόδευσαν πολλοί και το 1962 ιδρύθηκε το Αυστραλιανό Μπαλέτο. Το ρεπερτόριο του είναι κλασσικό.
Η Μάρθα Γκράχαμ ήταν από τις γυναίκες που σμίλεψαν τα πεπρωμένα μπαλέτου και χορού. Πριν από αυτήν, η Αμερικανίδα Ισιδώρα Ντάνκαν άνοιξε το δρόμο για το μοντέρνο χορό. Η Γκράχαμ προχώρησε ακόμη πιο μακριά και τα πολλά της χορευτικά δράματα έκαναν διάσημους εκείνη και τους χορευτές της.
Ο Μωρίς Μπεζάρ καταφέρνει να κατακεραυνώσει το κοινό του με τις θεατρικά απροσδόκητες συγκλονιστικές του δημιουργίες. Αδιαφορεί για τους κριτικούς. Μεταχειρίζεται την 9η συμφωνία του Μπετόβεν σύμφωνα με τις ανάγκες του, σκηνοθετεί κολοσσιαία θεάματα και απλώνεται όπου θέλει,α από το ροκ ως το μυστικισμό.
Ο χορός στην Ελλάδα
Το μπαλέτο άργησε ν’ ανθίσει στον τόπο μας. Επικρατούσε η άποψη ότι είναι μια ξένη τέχνη, χωρίς υποδομή και παράδοση. Ο μοντέρνος χορός ευνοήθηκε γιατί βρήκε άμεση σύνδεση με την αρχαία τραγωδία και κωμωδία.
Κάποτε υπήρχε χάσμα ανάμεσα στο κλασσικό και στο μοντέρνο χορό, τώρα όμως, ο ένας επηρεάζει τον άλλο. Ένας κλασσικός χορευτής μπορεί να μεταπηδήσει στο μοντέρνο χορό, ενώ ο χορευτής που γυμνάστηκε στα μοντέρνα συστήματα δε μπορεί να περάσει στο κλασσικό ρεπερτόριο. Η διαφορά είναι ότι οι μοντέρνοι χορευτές αποδέχονται το νόμο της βαρύτητας, ενώ οι κλασσικοί χορευτές φιλοδοξούν να πετάξουν.
Από τις Δελφικές γιορτές ξεκίνησε η ιδέα του «ξυπόλυτου ποδιού» και του « αθλητικού παραστήματος». Άσκηση και αυτοσχεδιασμός πλησίαζαν τα πρότυπα των αρχαίων αγαλμάτων, ανάγλυφων και ζωγραφικών αναπαραστάσεων σε αγγεία. Η προσθήκη λόγου και τραγουδιού στις απλές σχηματικές χορογραφίες, τόνιζαν τη συγγένεια με τα αρχαϊκά θεατρικά πρότυπα. Ήταν μια άσκηση, που θα ωφελούσε και θα προωθούσε ηθοποιούς του Χορού της αρχαίας τραγωδίας.
Από τη σχολή της Κούλας Πράτσικα βγήκαν θαυμάσιες καθηγήτριες ρυθμικής και χορογράφοι.
https://www.retrovisions.gr/index.php/2014-08-15-21-03-07/2014...