Καταχωρήθηκε 05 January 2011 - 12:42 AM
Η ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου τα τελευταία χρόνια έχει χωριστεί σε δύο εποχές. Στην εποχή του παλιού Ελληνικού κινηματογράφου και στην εποχή του νέου Ελληνικού κινηματογράφου. Με τον όρο παλιός Ελληνικός κινηματογράφος όλοι καταλαβαίνουμε σε ποια χρονολογική περίοδο και σε ποιες ταινίες αναφερόμαστε αλλά με τον όρο νέος Ελληνικός κινηματογράφος υπάρχει μια μεγάλη αδικία για τις ταινίες που δημιουργήθηκαν την δεκαετία του 80 αφού δεν συμπεριλαμβάνονται στον ν.ε.κ., ο οποίος αφορά ταινίες του πρόσφατου παρελθόντος και ότι παρουσιάζεται στις μέρες μας. Κάποιοι μάλλον ηθελημένα θέλουν να ξεχάσουν εκείνη την εποχή και κλασικές-cult Ελληνικές ταινίες συγκρίνονται με τις άθλιες βιντεοταινίες που ήρθαν με την επανάσταση των βίντεο και των βίντεο κλαμπ στην ελλάδα.Με τον όρο π.ε.κ. πολλές φορές μπαίνει μπροστά και το επίθετο «καλός» και τείνει να είμαστε και πάλι εμείς οι Έλληνες πρωτοπόροι αφού πουθενά στον κόσμο δεν αναφέρεται ο κλασικός αμερικάνικος κινηματογράφος ως ο «καλός» αμερικάνικος κινηματογράφος ή ο ευρωπαϊκός ως ο «καλός» ευρωπαϊκός κινηματογράφος. Λέτε ο δικός μας «καλός» παλιός Ελληνικός κινηματογράφος να συγκρίνεται με τον αμερικάνικο ή τον ευρωπαϊκό? Δεν το πιστεύω. Μας αρέσουν κάποιες ταινίες, μεγαλώσαμε με αυτές αλλά μέχρι εκεί. Η αλήθεια πάντως είναι ότι υπήρχαν πολλά και φοβερά ταλέντα που χάθηκαν στα στενά πολιτισμικά και πολιτιστικά πλαίσια της σύγχρονης ελλάδας. Έπρεπε να υπάρχει ο μεγάλος Έλληνας σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος για να δούμε πόσο μεγάλος ηθοποιός ήταν ο Ντίνος Ηλιόπουλος στον «δράκο»? Μάλλον ναι. Για τον ν.ε.κ. όμως τι να πεις? Χάλια χάλια χάλια… και όσο πάμε τα πράγματα γίνονται χειρότερα. Οι Έλληνες δημιουργοί φωνάζουν για υποστήριξη από το Ελληνικό κοινό. Εμείς τι φταίμε όμως? Κάθε φορά απογοήτευση. Αντε να δούμε το delivery. Τι έφταιγα να μου χαλάσει τη μέρα… Ταινία ήταν αυτό το πράγμα? Σταματήστε εσείς όλοι οι καταξιωμένοι έλληνες σκηνοθέτες να κάνετε ταινίες. Δώστε τα λεφτά σε νέα παιδιά μήπως κάτι αλλάξει. Υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις όπως ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης με τον όμηρό του, μια ταινία πολιτική και παγκόσμια.Καιρός να ανακαλύψουμε την δεκαετία του 80 που όλοι πιστεύω ότι γνωρίζουμε, καιρός να της δώσουμε την κατάλληλη προσοχή και αξία. Και κάποια μέρα οι διανομείς στην ελλάδα θα έπρεπε να δουν με σοβαρότητα και συνέπεια την δεκαετία του cult και να επανεκδώσουν όλες αυτές τις ταινίες σε νέες κόπιες και σε ψηφιακό δίσκο. Ακολουθεί μια σύντομη περιγραφή στην πορεία του greek cult.Μεγάλος δημιουργός και ίσως ο πιο δυνατός εκπρόσωπος του Ελληνικού cult είναι ο Κώστας Καραγιάννης. Δημιουργός των χούλιγκαν κάτω τα χέρια από τα νιάτα (1983) και δράκος το πρόσωπο της ημέρας (1983). Στο ρόλο του δράκου ο φοβερός και αξέχαστος Βλάσης Μπονάτσος. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες όμως του Κ.Καραγιάννη που έχουν γίνει γνωστές και στο εξωτερικό είναι το έγκλημα στο Καβούρι (1974) και τανγκό 2001 (1973). Ειδικά το τανγκό 2001 είναι ένα από τα λίγα Ελληνικά αριστουργήματα!! Με τον Λάκη Κομνηνό, κλασική cult φιγούρα, και τον τραγουδιστή δάκη σε μια μοναδική ερμηνεία. Μια ταινία που πρέπει πια να θεωρείται κλασσική αφού έχει ξεπεράσει τα όρια του cult.
Αλλος σπουδαίος σκηνοθέτης είναι ο Γιάννης Δαλιανίδης που δούλεψε σε πολλά του έργα με τους αγαπημένους του Ελληνικού κοινού Σταμάτη Γαρδέλη και Πάνο Μιχαλόπουλο. Σημαντικές του ταινίες αποτελούν τα τσακάλια (1981), η στροφή (1982) και επικίνδυνοι μια διαμαρτυρία (1983).Cult δημιουργός υπήρξε και ο γνωστός Νίκος Φώσκολος. Αξιόλογες δημιουργίες του είναι η έξοδος κινδύνου (1980), τα άγρια νιάτα (1982) και θύρα 7 - η μεγάλη στιγμή.Αλλες καλές ταινίες που εύκολα θα αναζητήσετε είναι η κόντρα (1983) του Βαγγέλη Σερντάρη και αγόρια στην πορνεία (1985) του Όμηρου Ευστρατιάδη.Οι πιο γνωστές ταινίες και αυτές που έχουν αγαπηθεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια είναι οι φυλακές ανηλίκων, το πρώτο μέρος του μεγάλου Ντίμη Δαδήρα και το δεύτερο μέρος του Γιώργου Μυλωνά ο οποίος υπογράφει το σενάριο και στα δυο μέρη.Η Ελλάδα έχει τον δικό της charles bronson, τον εκδικητή Γιάννη Βόγλη στο πανικός στα σχολεία (1981) του Ντίμη Δαδήρα σε σενάριο του Γιώργου Μυλωνά, νέου προέδρου στο φεστιβάλ θεσσαλονίκης.Υπέρ-cult δημιουργίες το ρεμάλι της αθήνας (1985) με τον αξεχαστο cult παλαιστή Απόστολο Σουγκλάκο, καθώς και ο στραγγαλιστής της Συγγρού και τα καθάρματα.Αγαπημένος ηθοποιός και ο Διονύσης Ξανθός, ο θρυλικός «στέφος» στον γύρο του θανάτου (1983) του Ερρίκου Θαλασσινού. Αξιόλογες ταινίες με τον Διονύση Ξανθό είναι ο άγγελος και το ζιγκολό της αθήνας.Cult–Ηοrror δημιουργός και ο Νίκος Μαστοράκης με το γνωστό και ακραίο island of death. Πρωταγωνιστεί η πιο κακιά Ελληνική φιγούρα, ο Νίκος Τσαχιρίδης.Συνεχιστής της δεκαετίας του 80 και πολλά υποσχόμενος είναι ο σκηνοθέτης Φωκίωνας Μπόγρης με δημιουργίες όπως τα ρεμάλια (2002) και η επιστροφή των καθαρμάτων (2003).Στο προσωπικό μου top3 ελλήνων σκηνοθετών μαζί με τον Νίκο Κούνδουρο, Κώστα Καραγιάννη είναι και ο Νίκος Νικολαϊδης. Όλη η φιλμογραφία του είναι εξαιρετική,Ευρυδίκη Β.Α 2037, τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα, γλυκιά συμμορία, singapore sling. Και ο Νίκος Νικολαϊδης έχει ξεπεράσει τα Ελληνικά σύνορα καθώς οι ταινίες του είναι αρκετά γνωστές στο εξωτερικό.Ανακαλύψτε αυτές τις ταινίες εδώ στο silogomania και δείτε αυτά τα μικρά ή μεγάλα Ελληνικά αριστουργήματα. Αξίζουν μια δεύτερη, τρίτη παρακολούθηση αφού σίγουρα οι πιο πολλοί τα γνωρίζουν και τα έχουν παρακολουθήσει σε μικρότερη ηλικία και ότι πρέπει για να τα ξαναθυμηθούμε. Και όπως θα έλεγε και ο Σταμάτης Γαρδέλης: «Με θυμάσαι ρε πού@@η?»!!
chimeres.info
https://www.retrovisions.gr/index.php/2014-08-15-21-03-07/2014...