Καταχωρήθηκε 15 January 2010 - 05:32 AM
sinclair_jim έγραψε:ΝΑΙ! Smile
Αξιοποιούσε το λάστιχο μέχρι το σιδερένιο πλέγμα!!!
Το περίεργο είναι ότι στο μοιραίο ατύχημα που είχε,
είχε κάνει πριν από λίγους γύρους αλλαγή ελαστικών...
Τώρα μόλις είδα αυτό το θέμα!
Ένας δευτερεύων, αλλά πιθανώς καθοριστικός λόγος του ατυχήματος (εκτός από την πολυσυζητημένη αιτία του κομμένου άξονα του τιμονιού, και που δεν αποδείχθηκε ποτέ εμπεριστατωμένα), ήταν και η αλλαγή ελαστικών που είχε κάνει πριν.
Ο Senna προτιμούσε να οδηγεί "μαλακό" πλαίσιο (χαλαρότερες αντιστρεπτικές ιδιαίτερα πίσω, αμορτισέρ με ενδοτικό bound πίσω), αυξημένη σύγκλιση μπροστά και ελαφρά απόκλιση πίσω, με ελαστικά σκληρότερης γόμας, με σχετικά χαμηλή πίεση, ιδιαίτερα μπροστά. Αυτά, είχαν ως αποτέλεσμα ταχύτερη ανάπτυξη γωνίας ολίσθησης πίσω, γιά να "αντισταθμίζει" το συνεπαγόμενο αργότερο yaw-rate του μπροστινού μέρους.
Γιατί όλα αυτά; Γιατί ο Senna είχε κατανοήσει καλύτερα από τους άλλους, πως η αποδοτικήτερη έλξη, πρέπει να εμπεριέχει ένα ποσοστό ολίσθησης! (επί της "μικτής" πρόσφυσης είχα δημοσιεύσει κάποτε άρθρο σε ειδικό έντυπο). Η ανάλυσή του είναι μεγάλο θέμα, που συζητείται με καφέ και τσιγάρο σε ιδιαίτερη συνάντηση!
Το πλεονέκτημα είναι πως, με την κατάλληλη απαλή οδήγηση του Senna βεβαίως, τα ελαστικά φθείρονται λιγότερο, εξ ου και η λιγότερη φθορά των ελαστικών του Βραζιλιάνου, αλλά και η καλύτερη οδήγησή του στη βροχή χωρίς μάλιστα πολλές-πολλές αλλαγές σε πλαίσιο και ανάρτηση.
Το μειονέκτημα όμως είναι πως στους πρώτους γύρους, παρουσιάζεται υποστροφική συμπεριφορά που "γυρίζει" γρήγορα σε υπερστροφή, μέχρις τα ελαστικά να φτάσουν στην κατάλληλη θερμοκρασία. Πριν το σημείο του ατυχήματος, υπήρχε μεγάλο και ανηφορικό τμήμα ευθείας, όπου εκεί τα ελαστικά "κρυώνουν", ο αέρας τους συστέλλεται ελαφρώς, και χαμηλώνει ανάλογα το προφίλ (και η απόσταση του bottom από το έδαφος), που σημαίνει πως το ground-effect δεν ήταν επαρκές. Λαβανομένου και υπ όψιν πως τα ελαστικά είχαν αλλαχθεί πρόσφατα, και μερικά μέτρα πριν το σημείο του ατυχήματος ήταν δεξιά ανοιχτή καμπή σε αριστερή (εκεί που έγινε το ατύχημα), με διαμήκη κλίση του δρόμου πιό οριζόντια σε σχέση με το προηγούμενο ανηφορικό, έχουμε ενα σωρό κακούς παράγοντες γιά έξοδο από τον δρόμο: Ξαφνικά, ένα όχημα με ανεπαρκές ground-effect από ελαστικά που δεν είχαν το σωστό προφίλ ακόμη, αλλάζει διαμήκη κλίση σε πιό οριζόντια (εδώ έχουμε απότομη μείωση πρόσφυσης μπροστά), ταυτόχρονα με αλλαγή ενός αργού yaw-rate από δεξιά σε αριστερά (που δυσκολεύει το γρήγορο στρίψιμο με κίνδυνο να έχουμε απότομη αύξηση γωνιών ολίσθησης μπροστά και υποστροφή), με υψηλή ταχύτητα (όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο η εγκάρσια πρόσφυση κινδυνεύει να βρεθεί εκτός του "κύκλου πρόσφυσης").
Δυστυχώς, ο Senna είχε ουσιαστικά χάσει τον έλεγχο, όταν άρχισε να στρίβει στην ανοιχτή δεξιά μετά την ανηφόρα, πριν καν ακόμη να γυρίσει το τιμόνι γιά την θανατηφόρα έξοδο στην αριστερή...
https://www.retrovisions.gr/index.php/2014-08-15-21-03-07/2014...